Passa al contingut principal

Quan podem escoltar els missatges del cos



El cos ens parla de moltes maneres, amb símptomes físics, amb emocions, amb pensaments, amb memòries. Aquesta és la història de Pura. El seu cos li va parlar d'aquestes quatre maneres. Ella ho va escoltar i va començar a avançar en el seu camí d'individuació. Jung va definir el procés de la individuació com el camí per arribar a ser un individu i, quant per individualitat entenem, la nostra peculiaritat més interna, darrera i incomparable. En definitiva, arribar a ser un mateix [1].

Pura és una bona amiga de fa anys. Té una cara bonica i uns ulls grans, encara que ella sembla no ser-ne conscient. Des de fa molt, no digereix bé, se li acumula aire a la panxa i sovint el ventre se li infla molt. Com diu ella, sembla que estigui embarassada.

Es va apuntar fa quatre anys (al setembre de 2012) a les classes de MLC. Es va apuntar perquè em coneixia, però no tenia ni idea de què venia a fer. Ella venia a fer exercici. No sabia que acabava de començar un camí que ja no tindria marxa enrere. Conèixer-se, preguntar-se, escoltar-se i canviar la seva posició a la vida.

En aquest post exposo una part de la seva evolució. Una part que es va dur a terme al llarg de dos cursos.

La Pura va començar les classes de MLC i en la segona classe vem fer un moviment molt senzill que consistia a treure’s el mitjó i acariciar-se el peu. Quan vam acabar la classe, la Pura no podia parar de plorar i va dir: em sento com si hagués abandonat a algú molt estimat, com si tingués molta pena acumulada i al acariciar el meu peu s'hagués alliberat tota aquesta pena. Quan hem començat a tocar-nos el peu dret m'ha envaït una tristesa molt profunda, notava que el meu peu era molt aspre, era molt desagradable, la tristesa augmentava fins que se m'ha fet un nus a la gola i els ulls se m'han omplert de llàgrimes i el meu peu m'ha dit: per què em ignores? per què no em fas cas? per què no em escoltes?
El cos havia començat a dialogar amb ella. El peu forma part de la cuirassa pèlvica, ens serveix per caminar, per avançar. El peu que se sentia abandonat era el dret, el masculí, el que ens porta a l'acció. Aquesta era la manera que tenia el seu cos de dir-li: "estàs anant cap a on vols anar?", "Estàs on vols estar?", "¿Camines per la vida com vols fer-ho?"
Acabava d'obrir una porta i el cos ho va aprofitar. Aquesta tristesa, va durar uns quants dies i en els dies posteriors, li van aparèixer en els colzes i en el costat esquerre de les costelles unes lesions a la pell, que amb els dies es van fer grans i es van escampar per les mans, els peus, les cames i la cara. Era psoriasi. Va començar un tractament per a la pell, però la psoriasi anava creixent.
De setmana en setmana la Pura s'anava sentint millor, em va comentar: encara ploro a cada classe, em sento més segura i tranquil·la i de millor humor, especialment amb els meus fills. Comparteixo amb més força una complicitat que ens fa riure molt als tres, i no m'enfado gairebé mai. En canvi, el meu marit és molt crític amb aquestes classes a les que vinc. Diu que si em fan plorar no pot ser bo per a mi.
A mesura que passaven les setmanes, la Pura seguia plorant a les classes. En el seu interior guardava molta, molta tristesa que ara, a poc a poc, anava permetent sortir i deixar anar. Però també va aprendre a no jutjar tant, i a escoltar i a respectar el que sentia, a viure-ho, a respirar-ho.
Quatre mesos després de començar les classes, fent un moviment de braços on tocàvem la cuirassa del mal estimat [2], la Pura va sentir una veu interior que deia: Ja no estimo el meu marit. Aquest pensament, la va afectar de tal manera que va dedicar tots els seus esforços a negar aquest pensament, a convèncer-se de l'equivocada que estava la seva "veu interior". El seu cos, ja parlava amb ella no només amb sensacions corporals, ara també ho feia amb pensaments. Connectant amb una part molt profunda d'ella. El seu inconscient li enviava missatges, però era un aspecte tan amagat i negat per ella, que li era difícil d'acceptar.

Mentrestant, la psoriasi, les males digestions i la panxa inflada seguien estant presents.
El curs anava avançant, i el cos va decidir parlar amb ella de nou. Aquest cop a través d'una memòria soterrada. Un avortament que va realitzar feia molts anys i que ella no hagués volgut practicar mai. Poder reviure-ho, sentir-ho i compartir-ho amb la resta del grup al final de la classe, la va ajudar a perdonar-se. Dies més tard em va dir: el que vaig viure l'altre dia a classe ha fet adonar-me de l'important que és no fer res que un no vulgui fer, tot i que altres ens empenyin a fer-ho, perquè no ens perdonem. Ara puc viure amb això i explicar-ho, encara que no el superi mai; sovint no es tracta de superar sinó d'acceptar i seguir endavant.
El cos de la Pura poc a poc anava canviant, l'esquena anava adreçant-se i les espatlles anaven ocupant una posició més oberta. Amb el temps va començar a adonar-se que la veu interior que li deia "ja no estimo el meu marit" no l'enganyava, era real. I va començar a obrir els ulls i a estar atenta per captar els senyals, que ara se li feien evidents, que amb el seu marit no eren una parella des de feia anys.
Finalment va decidir separar-se i quinze dies després de prendre la decisió i exposar-la al seu marit, la psoriasi va desaparèixer per complet! Quan la separació va ser real, és a dir que vivia separada físicament del seu marit, va perdre 10 kg que li sobraven sense fer dieta, les digestions es van tornar fàcils i la panxa d’embarassada va disminuir.

El treball que fem a les classes de MLC, en paraules d'ella és: aquests exercicis a mi m'ajuden a emprendre els canvis necessaris en la meva vida i estic aprenent a viure gratament, com la vull viure: de front, mirant-la la cara, plenament, acceptant-me i estimant-me, respectant-me, sense culpa ni càstig ni censura, ni judici. Sense por, sense limitar-me, i sent tan sexi com jo vulgui ser.
La Pura segueix avançant en el seu procés d'individuació, encara no és conscient de la cara bonica i els ulls preciosos que té, però sent que porta una vida més plena i feliç.

Les persones fan canvis en la seva vida quan són capaços de fer-los. Cada un té el seu ritme, el seu moment. I això és important saber-ho per no culpar-nos ni jutjar-nos. De vegades podem percebre i escoltar el que ens diu el nostre cos i tenir por, creences limitadores, judicis, sentir que no és el moment o un llarg etcètera. Quan sigui el moment i estiguem preparats, no només escoltarem al nostre cos i a la nostra veu interior, també trobarem la força per prendre decisions, deixarem de jutjar-nos, veurem la realitat d'una altra manera i avançarem una mica més en el camí de la seva individuació per viure com desitgem, plenament.

Aquest text sorgeix de converses amb la Pura i d'un escrit que la meva amiga, que en aquest text em va demanar que fes servir el nom de la seva àvia, em va enviar explicant-me les seves vivències i el seu procés personal que havia realitzat en les classes setmanals de MLC. Gràcies Pura, per deixar-me compartir la teva experiència.
________________________________
[1] Jung, Carl Gustav (2009). L'home i els seus símbols. Barcelona: Paidos.
[2] Veure: M. Lise Labonté (2001). Alliberar les cuirasses. Ed. Luciérnaga. Pp: 69-91)

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

ENTREVISTA A TOTS ELS MATINS DEL MÓN DE CATALUNYA MÚSICA

Aquí podeu escoltar  l'entrevista   Una conversa amb Ester Pinart i Joan Vives, dos periodistes fantàstics que fan fàcil parlar. Parlar sobre la veu, sobre les seves cuirasses, sobre la vida...

Les cuirasses de la veu. Què són

Una cuirassa és   una protecció i, en sí mateixa, no és dolenta si la fem servir només quan és necessari. Però imaginem un guerrer que no se la treu mai. La porta sempre, quan està lluitant i quan no. S’està protegint quan hi ha un perill però també quan aquest és   inexistent. Amb el temps la seva vitalitat minvarà (portar una cuirassa sempre, cansa), els seus moviments quedaran limitats, dirigir-se on vol anar, o fer el què desitja serà més difícil.   Fins   i tot lluitar que és el seu ofici es veurà afectat. També és cert que aquesta afectació dependrà de la mida de la cuirassa i del temps que fa que la porta ininterrompudament. Dimensions de la cuirassa Si concretem més, podem definir cuirassa com una tensió muscular que hem anat repetint al llarg del temps i que ha estat desencadenada per una emoció i/o un pensament limitador. Aquesta tensió ens ha ajudat en un moment determinat de la nostra vida a protegir-nos. Però al repetir-la, de manera inconscient, acaba conver

Sobre mi

  La meva passió per millorar el benestar de les persones i ajudar-les a viure plenament ha estat una constant a la meva vida. Com a professora titular de la Universitat Autònoma de Barcelona i amb una àmplia formació en disciplines diverses, he desenvolupat el què avui anomeno el Mètode AkiAra. A través d'aquesta entrada de blog, vull compartir la meva història, la meva formació i com el Mètode AkiAra pot obrir portes cap a una vida plena. i llebertat de la veu.   La Meva Formació Multidisciplinària La meva recerca de coneixements va començar estudiant cant al Conservatori Superior de Música del Liceu. Però vaig voler anar més enllà i vaig estudiar una llicenciatura en psicologia i un doctorat en pedagogia aplicada. Aquesta combinació de disciplines va despertar la meva passió per les connexions profundes entre la veu, el cos, les emocions i la ment. Amb el temps, vaig aprofndir en teràpies psico-corporals i energètiques, convertint-me en instructora corporal per a instrumentistes